Zlecając nam naostrzenie łańcucha, najlepiej nie demontuj go z pilarki, tylko dostarcz całe kompletne urządzenie. Bo chociaż jest to opcja nieznacznie droższa od standardowego naostrzenia łańcucha (dostarczanego “luzem”), to warta szczególnej uwagi, a zwłaszcza teraz, o tej porze roku. Dlaczego? Zmieniają się warunki atmosferyczne -zmieniają się również wymagania techniczne Waszych pilarek.
Dlatego każdorazowo, przy kontakcie z pilarką Stihl, do końca listopada, nasi mechanicy profilaktycznie:
1. skorygują ustawienia gaźnika, zwłaszcza M-Tronic i 2-mix
Gaźnik składa się m.in. z elementów metalowo- gumowych. O ile temperatura nie wpływa na aluminium, to już na gumę raczej tak! Gumowe membrany gaźnika twardnieją, powodując inny skład mieszanki paliwowo powietrznej. Stąd potrzeba regulacji składu paliwa względem powietrza.
2. sprawdzą stan prowadnicy, zębatki i sprzęgła, oraz wydajność smarowania łańcucha
Prowadnica, zdemontowana z pilarki i postawiona na równej płaszczyźnie, np. stołu, powinna stać i nie być skłonna do przewracania się na którąkolwiek stronę.
Zębatka (bęben sprzęgła) nie powinna mieć wżerów na swoich zębach głębszych niż 0,5 mm. Głębsze dyskwalifikują ją do bezpiecznej, również dla użytkownika, pracy. Naraża na zerwanie się łańcucha.
Sprzęgło. Gdy na określonych, wolnych obrotach silnika, łańcuch przesuwa się po prowadnicy, może to świadczyć o zbyt wyeksploatowanych sprężynach sprzęgła. Nie jest to duży wydatek, kilkanaście złotych, a wyeliminowanie zużycia to kilkanaście minut. (w Strzelinie)
3. wyczyszczą (sprężonym powietrzem) komory pod wszystkimi osłonami
Jeśli zauważyłeś pod pokrywą silnika osadzający się specyficzny tzw. pyłek drzewny, jest to dla Ciebie cenna wskazówka. Sygnał, że łańcuch tnący, a właściwie jego noże, nie są odpowiednio ograniczane przez inny element łańcucha: ogranicznik zagłębiania noża, lub, że pracowałeś za długo na tępym łańcuchu.
4. ustawią mechaniczny termostat przepływu powietrza
Wszystkie pilarki Stihl`a, powyżej modelu MS-181, wyposażone są w regulowaną przegródkę sterującą przepływem ciepłego powietrza. Oddalane ciepło z cylindra silnika, w określonych temperaturach, wykorzystywane jest dla potrzeb ogrzania gaźnika, co pozytywnie wpływa na pracę silnika. Wiedziałeś? Przyjedź do Strzelina -pokażemy Ci termostat mechaniczny, który należy przestawiać wraz ze spadkiem, lub wzrostem temperatury.
5. sprawdzą stan filtrów: powietrza i paliwa
Praca poszczególnych filtrów powietrza jest bardzo zróżnicowana. Są takie których po prostu nie czyści się, ale są też takie, które wymagają specjalistycznej obsługi.
6. zweryfikują urządzenie pod kątem Twojego bezpieczeństwa.
Drobiazg, którego brak może doprowadzić do nieszczęścia, do którego może dojść w momencie zerwania łańcucha. Mowa o chwytniku łańcucha, o którym pisaliśmy ponad rok temu: MUSI WYĆ WYCHWYT. To tylko jeden z kilku istotnych i newralgicznych punktów bezpośrednio związanych z Twoim bezpieczeństwem.